wtorek, 2 lipca, 2024
Ashwagandha – z czego wynika jej popularność?

Czy kiedykolwiek słyszałeś/ słyszałaś o ashwagandhzie? Była to dobrze strzeżona tajemnica ajurwedy, czyli tradycyjnej medycyny indyjskiej, aż do dziś, ponieważ roślina ta jest przedmiotem ogromnego zainteresowania i jej popularność rośnie. I słusznie, ponieważ dzięki swoim właściwościom zapewnia odporność zarówno na stres fizyczny, jak i psychiczny. Ponadto dodaje energii i witalności, a także poprawia ogólny stan zdrowia i samopoczucie. Biorąc pod uwagę wszystkie te korzyści, nadszedł czas, aby poznać ją lepiej!

Czym jest ashwagandha?

Ashwagandha (Withania somnifera) znana jest również jako indyjski żeń-szeń. Roślina ta ma znaczące znaczenie w medycynie ajurwedyjskiej, gdzie od wieków doceniana jest jej zdolność do utrzymywania równowagi psychicznej i fizycznej. Jednak na Zachodzie ashwagandha do niedawna pozostawała w dużej mierze ignorowana. W ostatnich latach była przedmiotem kilku badań naukowych, które potwierdziły jej wszechstronne i korzystne właściwości.

Jako adaptogen reguluje pracę nadnerczy i tarczycy. Umożliwia to organizmowi skuteczniejsze radzenie sobie ze stresującymi sytuacjami, co z kolei ma pozytywny wpływ na równowagę psychiczną. Ponadto ashwagandha wykazuje również właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne.

Wykazano, że za prozdrowotne działanie ashwagandhy odpowiadają głównie witanolidy. Ten aktywny składnik znajduje się głównie w korzeniu rośliny, choć jego mniejsze ilości obecne są także w liściach.

Jakie korzyści daje ashwagandha?

Na Wschodzie korzyści te znane są od wieków. Na Zachodzie roślina zyskuje gwałtowną popularność z powodu korzyści zdrowotnych, takich jak:

Łagodzenie stresu i niepokoju

Ashwagandha wspiera naszą odporność na stres. Co więcej, ma również pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne, funkcjonowanie społeczne, witalność i ogólny stan zdrowia.

Poprawa koncentracji i pamięci

Dzięki swoim właściwościom przeciwutleniającym ashwagandha chroni mózg przed uszkodzeniem przez wolne rodniki i degeneracją komórek. Jej działanie adaptogenne sprawia, że człowiek jest bardziej czujny, jak po wypiciu filiżanki mocnej kawy, ale bez skutków ubocznych. Ponadto wydłuża ona również czas skupienia uwagi i poprawia pamięć krótko- i długoterminową.

Poprawa jakości snu

Ashwagandha działa na receptory GABA, które odgrywają kluczową rolę w cyklu snu i czuwania. Przyjmowanie ashwagandhy przed snem poprawia jakość snu, pomagając szybciej zasnąć i przyspieszając przejście do snu REM.

Stymulacja układu odpornościowego

Adaptogenne działanie ashwagandhy nie tylko reguluje produkcję hormonów stresu, ale także stymuluje układ odpornościowy, zmniejszając tym samym ryzyko wystąpienia stanów zapalnych.

Wspieranie witalności i wytrzymałości

Ashwagandha działa na układ sercowo-naczyniowy, który odpowiada za dostarczanie tlenu do mięśni. W połączeniu z odpowiednim treningiem jest korzystna dla osób uprawiających sporty siłowe, ponieważ w małym stopniu zwiększa masę mięśniową, poprawia siłę i zmniejsza procent tkanki tłuszczowej.

Poprawa zdrowia metabolicznego

Ashwagandha wykazuje działanie przeciwcukrzycowe. Obniża poziom cukru we krwi, a także poziom trójglicerydów, które są najczęstszą formą tłuszczu we krwi. Jednocześnie poprawia wrażliwość na insulinę. Naukowcy uważają, że istnieje szczególny związek występujący w ashwagandha, withaferin A, który może stymulować komórki do wchłaniania glukozy z krwiobiegu.

Podsumowanie

Można stwierdzić, że ashwagandha to lepsza wersja żeń-szenia. Jest to roślina, którą bez dwóch zdań warto włączyć do diety już dzisiaj!