piątek, 8 marca, 2024
Najlepsze cechy profesjonalnego kelnera

Zawód kelnera jest często kojarzony z dorywczą pracą dla studentów i osób, które szukają dodatkowego źródła utrzymania. Dzisiaj tylko nieliczni decydują się na podjęcie pracy w gastronomii z myślą o karierze zawodowej, co sprawia, że znalezienie odpowiedniego i profesjonalnego kelnera może być nie lada wyzwaniem. Jakimi cechami powinien odznaczać się dobry kelner?

Kierunkowe wykształcenie i języki obce

Większość kandydatów na stanowisko kelnera nie posiada specjalistycznego wykształcenia i nie może pochwalić się latami doświadczenia w gastronomii. Brak kwalifikacji nie musi być przeszkodą w znalezieniu pierwszej pracy. Warto jednak pamiętać, że w profilu dobrego kelnera powinno znaleźć się miejsce zarówno na pasję, jak i na profesjonalną wiedzę. Doskonale zdają sobie z tego sprawę managerowie prestiżowych restauracji i najlepszych lokali w danej lokalizacji. Ich kadry zasilają osoby po kierunkowych szkołach i kursach, doskonale przygotowane (teoretycznie i praktycznie) do zawodu. Profesjonalny kelner powinien wiedzieć, jak zadbać o wyposażenie restauracji, a także orientować się, które wino pasuje do czerwonego mięsa i który zestaw sztućców podaje się do ryby.

W dużych miastach na stanowisku kelnera szczególnie mile widziana jest znajomość języków obcych. Posługiwanie się językiem angielskim jest jednym z podstawowych wymagań, które stawiają przed kandydatami restauracje – zwłaszcza te oblegane przez zagranicznych gości. Coraz częściej dużym atutem jest również umiejętność obsłużenia klientów w mniej popularnych językach – hiszpańskim, włoskim czy niemieckim.

Profesjonalna obsługa klienta, czyli istotna rola umiejętności miękkich

Kelner jest wizytówką restauracji – to pierwsza osoba (a często jedyna), z którą styka się wymagający klient. Nic dziwnego, że najlepsze lokale są kojarzone z obsługą klientów na najwyższym poziomie. Potrawy mogą być doskonałe, ale jeśli zawiedzie czynnik ludzki, wiele osób opuści restaurację z negatywną opinią.

Dobry kelner powinien przede wszystkim lubić pracę z ludźmi. Na tym stanowisku odnajdą się osoby z optymistycznym nastawieniem, empatyczne i skłonne do pomocy. Wyznacznikiem dobrych pracowników jest życzliwość, wyrozumiałość i troska o zadowolenie gości. „Klient ma zawsze rację” jest mantrą, która powinna towarzyszyć im w codziennej pracy. Umiejętności miękkie to jednak nie wszystko. Profesjonalna obsługa klienta oznacza również właściwe nakrycie stołu, uprzątniecie brudnych talerzy i podanie rachunku. Niezwykle istotne jest to, w jaki sposób kelner serwuje zamówione dania i to, jak w jego dłoni leży taca kelnerska.

Odpowiedzialność za wygląd i wyposażenie restauracji

Obsługa klientów jest jednym z najważniejszych obowiązków kelnera, ale dużą wagę przykłada się również do dbałości o to, jak wygląda restauracja. Czystość pomieszczenia, stołów, talerzy i sztućców jest ważnym czynnikiem, który może przesądzić o opinii gości na temat lokalu. Pomimo tego, że kelner nie odpowiada bezpośrednio za wyczyszczenie zastawy stołowej, powinien zwrócić uwagę na to, jak wyglądają serwowane przez niego dania. Podanie szklanki z zaciekami lub widelca z zaschniętą resztką jedzenia jest niedopuszczalne. Troska o podstawowe atrybuty pracy kelnera jest równie ważna. Strój pracownika powinien być schludny i wyprasowany, a taca kelnerska zawsze czysta.

Wbrew pozorom, praca kelnera jest bardzo wymagającym zajęciem. Od kelnera w dużej mierze zależy bowiem sukces restauracji – to, w jaki sposób goście ocenią lokal i czy polecą go swoim znajomym. Warto pamiętać o tym przy kompletowaniu kadry i postawić na profesjonalistów, którzy staną się najlepszym wyznacznikiem prestiżu danej firmy.