W salonach pojawiły się już nowe modele Hondy z segmentu Adventure przeznaczone na sezon 2020. Będą to udoskonalone wersje znanego od ponad 30 lat modelu Africa Twin. Co warto o nich wiedzieć?
Najważniejsze zmiany
CRF1100L Africa Twin jest bezpośrednim następcą zeszłorocznego motocykla CRF1000L Africa Twin. Jak sama nazwa wskazuje jedną z istotnych zmian było powiększenie pojemności silnika z 998 ccm do 1084 ccm. Jednocześnie zwiększona została jego moc z 98 KM do 105 KM. Zmiany te miały na celu stworzenie bardziej dynamicznego motocykla doskonale radzącego sobie w terenie.
Współgrają one z nową lżejszą i lepiej dostosowaną do jazdy terenowej konstrukcją. Kanapa w Africa Twin 2020 została zwężona o 40 mm, a kierownica podwyższona o 25 mm. Przekłada się to na bardziej komfortową jazdę na stojąco. Dodatkowo tylny aluminiowy stelaż nie jest już na stałe przymocowany do ramy, tylko można go odkręcić. Ułatwia to jego naprawę lub wymianę w przypadku uszkodzeń.
Rajdowy wygląd motoru uzupełnia niewielka przednia owiewka, mała szyba oraz lampy LED o agresywnej stylistyce. Jako główny wyświetlacz służy ekran dotykowy TFT, który jest jednocześnie centrum sterowania motorem. To za jego pomocą można zmieniać wszystkie możliwe ustawienia, na przykład tryby jazdy i regulację kontroli trakcji. Może pełnić on również funkcję nawigacji GPS. Niżej znajduje się dużo mniejszy zwykły wyświetlacz, który pokazuje prędkość oraz aktualnie wrzucony bieg.
Bogatsza wersja
Wersja Adventure Sports jest jeszcze lepiej przystosowana do jazdy po bezdrożach. Zastosowano w niej między innymi większy zbiornik paliwa o pojemności 24,8 litra. Zapewnia on przy spalaniu wynoszącym według obliczeń producenta nie więcej niż 5L/100 km około 500 km zasięgu bez tankowania. Dodatkowo poprawiono w niej osłonę przed wiatrem zarówno z przodu, jak i z boku oraz dodano regulację przedniej szyby.
Poza tym pod silnikiem zamontowano osłonę, z tyłu znalazło się miejsce dla aluminiowego bagażnika, a nowe felgi umożliwiają zastosowanie bezdętkowych opon. Nabywcy tego modelu mogą również wybierać między dwoma rodzajami zawieszenia: standardowym oraz z elektronicznie regulowanymi amortyzatorami Showa EERA. Działają one w czterech ustawieniach w zależności od wybranego trybu jazdy. Umożliwiają one samodzielną regulację takich parametrów jak siła tłumienia odbicia i dobicia.
Oba nowe modele Hondy zarówno Adventure Sports, jak i zwykły model Africa Twin występują w wersjach z manualną i automatyczną skrzynią biegów. W przypadku tego drugiego rozwiązania funkcję tę pełni autorska konstrukcja japońskiego producenta, jaką jest dwusprzęgłowa skrzynia DCT. Warto zaznaczyć, że automat również posiada tryb manualny, dlatego motocykliści chcący odzyskać kontrolę nad zmianą biegów mogą to zrobić w każdej chwili.
Ceny i wersje kolorystyczne
CRF1100L Africa Twin będzie dostępny w standardowej kolorystyce Matte Ballistic Black Metallic i Grand Prix Red, który jest o 1000 zł droższy. Pierwsza to dominacja matowej czerni z czerwonymi elementami, druga to błyszczący czerwono-czarny lakier. Ceny tego modelu w kolorze czarnym to 59 900 zł z manualną skrzynią biegów i 64 800 zł z automatyczną.
Z kolei Adventure Sports standardowo posiada czarny lakier Darkness Black Metallic. Natomiast za 1000 złotych więcej można otrzymać wersję Pearl Glare White Tricolor nawiązującą kolorystyką do biało-niebiesko-czerwonego malowania pierwszego modelu Africa Twin z lat osiemdziesiątych. Ceny najbardziej podstawowej wersji zaczynają się od 67 800 zł. Natomiast najdroższa z elektronicznym zawieszeniem i automatyczną skrzynią kosztuje 80 800 zł.
Jak widać, oba modele Hondy stanowią bardzo ciekawą propozycję dla miłośników jazdy po bezdrożach i z pewnością namieszają w segmencie Adventure.
źródło: autowitolin.pl – salon Honda