piątek, 8 marca, 2024
Jak dbać o akumulator w wózku widłowym?

Elektryczne wózki widłowe nie wytwarzają spalin podczas pracy, dlatego są powszechnie wykorzystywane w zamkniętych halach produkcyjnych lub magazynowych. Ich sercem jest wydajny i wytrzymały akumulator, stanowiący źródło zasilania tego rodzaju pojazdów. Odpowiednio obsługiwany i serwisowany charakteryzuje się dużą niezawodnością i długą żywotnością.

Rodzaje baterii trakcyjnych do wózków widłowych

Akumulatory wykorzystywane w elektrycznych wózkach widłowych są fachowo nazywane bateriami trakcyjnymi. W zależności od modelu stosuje się tradycyjne baterie kwasowo-ołowiowe oraz nowoczesne produkty litowo-jonowe. Pierwsze zbudowane są ogniw trakcyjnych, płyt pancernych, a także prętów ołowianych zanurzonych w płynnym lub żelowym elektrolicie. Urządzenia z elektrolitem płynnym przeznaczone są do zasilania napędów wózków wykonujących zarówno lekkie, jak i ciężkie prace. Baterie żelowe zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa i wykorzystywane do pracy w zamkniętych magazynach oraz miejscach o ograniczonej wentylacji. Akumulatory wykonane w technologii litowo-jonowej wyróżniają się krótkim czasem ładowania, znakomitą wydajnością i żywotnością. Czas pracy wózka widłowego wyposażonego w baterię litowo-jonową wynosi nawet 22 godziny, a pojazdu z tradycyjną baterią ołowiową około 8 godzin.

Jak dbać o akumulator?

Żywotność akumulatora w wózku widłowym uzależniona jest od jego rodzaju, a także sposobu użycia i serwisowania. Serwis wózków widłowych obejmuje szereg regularnie wykonywanych czynności. Do tych podstawowych zaliczyć należy kontrolę poziomu elektrolitu w baterii. Kontrolę przeprowadzać należy po każdym ładowaniu, a w razie wykrycia jego niedostatków konieczne jest uzupełnienie niedoboru. Dotyczy to akumulatorów ołowiowych. Urządzenia żelowe i litowo-jonowe nie wymagają dolewania elektrolitu. W celu wydłużenia żywotności akumulatora należy unikać jego głębokiego rozładowania. Niezalecane jest również korzystanie z szybkich cykli ładowania. Nadmiar ciepła wytwarzany podczas szybkiego ładowania może wpływać na zmniejszenie wydajności baterii. Takie cykle powinny być wykorzystywane wyłącznie w sytuacjach awaryjnych.

Czynności serwisowe

W celu określenia stanu akumulatora kwasowo-ołowianego należy przynajmniej raz w miesiącu przeprowadzać pomiar gęstości elektrolitu oraz poziomu napięcia występującego na ogniwach. Do tego celu potrzebny jest miernik napięcia oraz areometr. Pomiarów dokonuje się pod koniec procesu ładowania baterii przy włączonym prostowniku. Regularne wykonywanie tych czynności pozwala dostrzec i usunąć drobne usterki, takie jak uszkodzenie pływaka lub korka systemu uzupełniania, które zbagatelizowane mogą przyczynić się do szybszego zużycia akumulatora. Serwis akumulatorów obejmuje również ich mycie. Wykonywanie tych czynności pozwala pozbyć się z powierzchni baterii smolistej mazi powstałej z połączenia kurzu i elektrolitu. Jej występowanie może prowadzić do szybszego starzenia się akumulatora i powstawania tzw. prądów pasożytniczych, powodujących samorozładowywanie się baterii.

Podsumowanie

Korzystanie z akumulatorowych wózków widłowych pozwala ograniczyć ilość spalin i dwutlenku węgla w atmosferze. Odpowiednie serwisowanie baterii trakcyjnych zwiększa wydajność pracy i wpływa na obniżenie kosztów eksploatacyjnych.