niedziela, 17 października, 2021
Jak urządzić ergonomiczne miejsce pracy? Poradnik

Dobre samopoczucie pracowników to podstawa w każdym miejscu pracy. Gdy do biura przychodzimy z przyjemnością, zwiększa się nasza wydajność oraz efektywność.

Jak zapewnić najlepsze warunki dla pracowników? Jakie znaczenie ma wyposażenie biura?

Ergonomia miejsca pracy oznacza, iż warunki tego miejsca są przystosowane do możliwości psychofizycznych pracowników, tak aby czuli się w nim jak najlepiej. Jest to szczególnie ważne na stanowiskach, w których pracownicy długie godziny spędzają w pozycji siedzącej, dodatkowo skupiając się głównie na korzystaniu z komputera. 8 godzin przy biurku, nie odwracając wzroku od monitora oraz w nieodpowiednich warunkach może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, głównie związanych ze wzrokiem, kręgosłupem czy stawami. W celu zapewnienia pracownikom optymalnie dopracowanej przestrzeni pracy należy zastosować się do kilku podstawowych zasad.

W co wyposażyć ergonomiczne miejsce pracy?

Najważniejsze elementy miejsca pracy to biurko i przedmioty, które się na nim znajdują, oraz fotel. Warto zaopatrzyć się w biurka z regulacją wysokości, dzięki którym pracownik dopasuje wysokość do swoich cech fizycznych. Interesującym dodatkiem mogą być też ergonomiczne podnóżki zapewniające odpowiednie ułożenie stóp, co jest niezwykle ważne w utrzymaniu prawidłowej postawy ciała. Ergonomiczne krzesło to takie, które przede wszystkim jest wygodne, posiadające regulowaną wysokość siedzenia i podłokietników, a także możliwość zmiany kąta oparcia. Monitor komputera powinien znajdować się na wysokości naszej głowy, tak abyśmy nie musieli jej przekręcać czy unosić. Część monitorów ma wbudowane podstawy regulowane, ale istnieją też specjalne podstawki do monitorów nieregulowanych. Kolejną istotną kwestią są podkładki pod mysz oraz klawiaturę, które zapewnią odpowiednie ułożenie rąk podczas użytkowania komputera.

Dodatkowe elementy biurowe

W niemalże każdym biurze używane są drukarki, kserokopiarki, niszczarki czy nawet laminatory. Wszystko zależy od tego, czym pracownicy zajmują się na co dzień. Urządzenia te powinny być ustawione w taki sposób, aby każdy pracujący miał do nich swobody dostęp. Niszczarka do dokumentów wielu osobom kojarzy się z bardzo dużym hałasem, który z pewnością nie sprzyja dobremu samopoczuciu pracownika. Warto jednak wiedzieć, że na rynku dostępne są specjalne niszczarki do biur, które są konstruowane przy wykorzystaniu technologii zapewniających ich cichą pracę. Jeśli jednak jesteśmy w posiadaniu sprzętu głośno pracującego, umieśćmy go w oddzielnym pomieszczeniu. Im mniej dźwięków rozpraszających, tym sprawność działania pracowników jest wyższa.

Jakie inne czynniki wpływają na wydajność pracowników?

Różnorodne rozmieszczenie większych urządzeń w biurze może być świetnym rozwiązaniem, ale nie sprawdzi się to w przypadku podstawowych artykułów biurowych. Kartki papieru, długopisy czy chociażby spinacze lub pieczątki powinny znajdować się w zasięgu pracownika.

Istotna jest również temperatura panująca w pomieszczeniu, nie może być niższa niż 18 stopni Celsjusza, ale również nie powinna być niekomfortowo wysoka. Klimatyzatory świetnie sprawdzą się w tym temacie, ponieważ w łatwy i szybki sposób mogą zmniejszyć lub zwiększyć temperaturę powietrza.

Biura z dużą ilością okien są bardzo przyjazne dla pracowników, ponieważ zapewniają dostęp do światła naturalnego, które pozytywnie wpływa na samopoczucie. Jeśli jednak dostęp do tego rodzaju oświetlenia jest ograniczony, warto zaopatrzyć biuro w żarówki o średniej intensywności, nie rażące oraz o neutralnej barwie światła.