niedziela, Luty 25, 2018
Jak dbać o lakier i karoserię?

Można by odpowiedzieć na postawione w tytule pytanie dwoma ogólnikowymi stwierdzeniami: często myć i unikać kolizji drogowych albo garażowych. O tyle, o ile drugie stwierdzenie może być prawdziwe, tak pierwsze nie zawsze się sprawdza.

Blacha samochodowa nie w każdym modelu jest zabezpieczona tak zwanym ocynkowaniem przed korozją. Dlatego w niektórych modelach samochodów (nie będziemy ich wymieniać celowo) woda jest wrogiem blachy. Powoduje ona utlenianie się żelaza w stali, dzięki czemu powstaje rdza.

Lakier samochodowy – od czego zacząć?

Zatem dbanie o lakier samochodowy należy rozpocząć od jego właściwego mycia. Myjnie bezdotykowe wydają się być tu dobrym rozwiązaniem, bo przecież te dotykowe albo mycie ręczne zwykłą gąbką może powodować uszkodzenia lakieru. Tak może być, ale pamiętajmy, że woda z mikro-proszkiem natryskiwana na lakier z dużym ciśnieniem może działać na jego powierzchnię tak samo jak drobny papier ścierny albo szorowanie lakieru szorstką szmatą. Dodatkowo często jesteśmy świadkami jak ludzie myją swoje auta gorącą wodą z myjni bezdotykowej na mrozie! Przypominamy – metal pod wpływem zimna kurczy się i sztywnieje, a pod wpływem ciepła rozkurcza się i mięknie. Razem z karoserią naszego pojazdu pracuje też jego cały lakier, który pod wpływem szoku termicznego fundowanego mu regularnie może pękać.

Co jeśli mamy drobne rysy a lakier jest już wyblakły lub zmatowiały? Co do rys, można  i należy je delikatnie spolerować i pokryć warstwą wosku, który nie dopuści wilgoci do głębszych warstw malowania. Zmatowiały kolor można poprawić w warsztacie zajmującym się Auto-Detailingiem albo w lakierni. Można to samo zrobić samodzielnie, ale lepiej tutaj powierzyć tak delikatną materię specjalistom.

Polerka polega na ściągnięciu wierzchniej warstwy lakieru i nałożeniu warstwy zabezpieczającej. W skrajnych przypadkach kładzie się dodatkową warstwę koloru i utwardzacza albo klaru. Taki zabieg zdecydowanie przywróci naszemu samochodowi dawny blask i pozwoli na przedłużenie jego życia.

Jeśli chodzi o konserwację podwozia, wykonujemy ją zanim pojawi się korozja. Profilaktyka, choć kosztowna, pozwoli nam uniknąć niebezpiecznych dla naszego życia awarii oraz kosztów naprawy liczonych w tysiącach złotych albo też utraty dowodu rejestracyjnego spowodowanej zbyt słabym stanem karoserii. Dbajmy o samochody! Powodzenia!

Reklama