niedziela, Październik 21, 2018
Jak wykonać sprawozdanie finansowe spółki?

Ustawa o rachunkowości nakazuje, aby księgi rachunkowe zamknięte zostały w dniu kończącym dany rok obrotowy. W tym celu nie później niż trzy miesiące od tej daty przedsiębiorca ma obowiązek sporządzić sprawozdanie finansowe spółki. Dotyczy to wszystkich podmiotów gospodarczych stosujących pełną księgowość. Sporządzenie takiego dokumentu nie jest kwestią dowolną – powinien mieć on określoną formę i kilka elementów obowiązkowych, które prezentujemy poniżej.

Wprowadzenie do sprawozdania

Pierwszą częścią sprawozdania jest wprowadzenie, które powinno zawierać informacje takie jak nazwa firmy, adres jej siedziby, przedmiot jej działalności i adres sądu, który prowadzi rejestr. We wprowadzeniu określa się okres, którego dotyczy sprawozdanie, informuje, czy działalność będzie kontynuowana, a także czy w danym okresie jednostka nie połączyła się z innym podmiotem gospodarczym. Ta część obejmuje również opis przyjętej polityki rachunkowości.

Wycena składników majątku

Następnie dokonuje się wyceny składników majątku – powinno być ono poprzedzone inwentaryzacją w firmie. Składniki ujmuje się w postaci bilansu zawierającym wycenione aktywa i pasywa. Aktywa to składniki majątku posiadanego przez podmiot. Są to m.in. wartości niematerialne i prawne, środki trwałe, należności długoterminowe (wpływy z dzierżawy, wynajmu, kaucji), inwestycje długoterminowe, rozliczenia międzyokresowe, zgromadzone towary i materiały oraz należności krótkoterminowe – różnego rodzaju zaliczki. Z kolei pasywa to źródła finansowania majątku. Zalicza się do nich m.in. kapitał, należne wpłaty na kapitał podstawowy, udziały własne i pozostałe kapitały. Ponadto w bilansie umieszcza się sprawozdanie z przepływów pieniężnych i zmiany w kapitale własnym.

Rachunek zysków i strat

Rachunek zysków i strat stanowi jeden z najważniejszych elementów sprawozdania finansowego. Jest to zestawienie przychodów, kosztów, zysków i strat. Zawiera więc informacje dotyczące źródeł przychodów – sprzedaży towarów, usług czy operacji finansowych, a pośrednio przedstawia zdolność firmy do samofinansowania oraz możliwość osiągania zysków.

Przedstawienie kondycji finansowej firmy

Kolejnym elementem sprawozdania jest przegląd rozwoju firmy i jej kondycji finansowej. W tej części więc opisuje się ważne wydarzenia, które wypłynęły na sytuację ekonomiczną firmy w ciągu danego okresu rozliczeniowego, a także prognozy na przyszłość.

Każdy z elementów sprawozdania finansowego musi być podpisany przez osobę prowadzącą księgowość – główną księgową, lub w przypadku outsourcingu księgowości – osobę obsługującą firmę –  oraz kierownika podmiotu, którego sprawozdanie dotyczy. Sprawozdanie powinno być zatwierdzone przez organ zatwierdzający (są to różne instytucje w zależności od tego, jaką formę prawną ma firma składająca sprawozdanie), następnie składa się je do urzędu skarbowego i sądu rejonowego, dzięki czemu uzupełniane zostają dane w KRS.

Reklama

Zapraszamy