piątek, 8 marca, 2024
Dziecko – organizacja czasu wolnego

Zajęcia dodatkowe

Jeśli twoje dziecko jest w przedziale 3-6 lat, to naturalnie powinno być ciekawe świata i interesować się otaczającym je światem. Wszystko wydaje się takie ciekawe: dlaczego rośliny są zielone, słońce świeci, a z radia leci muzyka? To dobry czas, żeby spróbować uczyć dzieci umiejętności, które pomogą im w przyszłości. Nie warto zmuszać naszych pociech do nadmiernego wysiłku i katować ich zbyt dużą ilością zajęć dodatkowych. Można jednak zobaczyć w jakim kierunku idą zainteresowania naszego malucha i wspierać jego naturalne zdolności. Sporty, taniec, a może rysunek lub kółko teatralne? Ważne, żeby dziecko było zadowolone i chętnie chodziło na wybrane przez nas zajęcia.

Warto też pomyśleć o językach. Im wcześniej rozpoczniemy naukę angielskiego lub jakiegokolwiek innego języka, tym łatwiej zostanie on przyswojony przez naszą pociechę. W przypadku starszych dzieci, również warto kierować się powyższymi wskazówkami. W tym przypadku, należy jednak najpierw porozmawiać, żeby dziecko czuło, że ma wpływ na swój rozwój. Pamiętajmy, że należy uszanować fakt, że nasza pociecha woli chodzić na wspinaczkę, zamiast grać na pianinie.

A co w domu?

Oczywiście, możemy włączyć naszemu dziecku bajki lub dać konsolę i cieszyć się, że mamy je z głowy. Na dłuższą metę jednak będzie to po pierwsze niezdrowe, a po drugie osłabi nasze relacje. Czas i obecność są niezbędne do zacieśniania więzi. Wspaniałym pomysłem będą rodzinne wieczory lub popołudnia, spędzone na graniu w planszówki. Można też układać puzzle, albo wymyślać razem różne historie.

Wszelkiego rodzaju zajęcia plastyczne, jak malowanie farbami, tworzenie kolaży lub rysowanie scenek z ulubionej bajki, powinno spodobać się naszemu dziecku. Można też zająć się bardziej edukacyjnymi sprawami i na przykład poczytać razem ciekawią książkę. Później możecie porozmawiać o jej fabule i dowiedzieć się co najbardziej podobało się waszemu dziecku.

Integracja

Nie zapominajmy, że dzieci potrzebują kontaktu z rówieśnikami. Warto raz na jakiś czas zaprosić koleżanki i kolegów ze szkoły lub przedszkola. Możemy spróbować nauczyć dzieci współpracy i szacunku do siebie nawzajem, na przykład poprzez odgrywanie różnych scenek lub szukania skarbu, ukrytego gdzieś na waszym podwórku.